Ondernemerschap: communiceren, communiceren, luisteren

Ondernemen, of je het nu in Frankrijk wilt gaan doen of doet, of in Nederland, of in welk land dan ook, het begint met communicatie.

En niet zoals velen direct zullen denken, communicatie met de ander, maar het begint met communicatie met jezelf.

Mijn laptop staat klaar, de actualiteit op de Franse sites doorgenomen, klaar om aan deze column te beginnen. Krijg ik het FD magazine van vorige week van een vriend met de opmerking ‘er staat een mooi verhaal in over een ondernemer’. Het artikel gaat over Mark de Graaf, eigenaar van Bob Autowas. Het belangrijkste in zijn zaken doen? Sta dicht bij je medewerkers (dus ook samenwerkers) en je klanten. “Luister naar ze’, zegt hij. Een paar pagina’s verder een hele pagina advertentie van één van de Big Four, met als kern: luisteren.

 

Okay, het gaat in deze column dus over luisteren. Over luisteren naar jezelf.

In mijn zeer intensieve coach-programma van een week voor managers en ondernemers beginnen we in Nederland, vooraf, altijd met het onderdeel ‘wie of wat ben ik’. Een onderzoek in zelfkennis. Ik neem een psychologische test bij de deelnemers af en we bespreken welke elementen men herkent, maar ook waar men zich niet in herkent, de zogenaamde ‘blinde vlek’.

Laat me een voorbeeld geven.

Vorig jaar zat een echtpaar bij me waarvan de man zijn hele droom vertelde over het plan om naar Frankrijk te gaan. En iedere keer dat zij wat wilde vertellen, werd ze in de rede gevallen met woorden als ‘ach, dat valt wel mee’ of ‘dat zien we daar wel’. Ze zijn nog steeds niet vertrokken, terwijl ik ze een netwerk contact aan de hand deed dat precies geschikt was voor ze.

Hij had niet van zichzelf door dat hij zijn lang gekoesterde droom aan haar oplegde. Hij had een beeld van zichzelf dat hij goed kon praten en dat hij ook goed kon luisteren. Herken je het? Bij jezelf of in je omgeving? Hoeveel mensen zijn er niet die alleen maar luisteren naar dat wat in hun eigen hoofd bekend is?

Over die blinde vlek .. zorg dat je feedback krijgt op je blinde vlek. En op de gezamenlijke blinde vlek als je een stel bent. Er is geen mens in de wereld die zijn eigen blinde vlek kan zien!

Ik gebruik verschillende psychologische testen. Niet om je in een hokje te plaatsen, maar om je zelfkennis te doen laten toenemen. Ik hoor zoveel mensen zeggen ‘ik ken mezelf wel’. Met mijn jaren ervaring weet ik dat het niet waar is. Mijn cliënten doen het eerste deel van de test zoals ze zichzelf kennen. Na invulling van het tweede deel blijkt dat 93 % zichzelf niet kende en de andere 7% verrast was over de blinde vlekken.

 

Terug naar ‘wie of wat ben ik’. Wie ben je? Ken je je aanleg? Je aangeboren aanleg? Waar ben je goed in? En als je weet waar je goed in bent, krijg je er dan ook energie van? Leef je je natuurlijke, aangeboren aanleg in een ‘flow’?

En wat ben je dan? Welke rol vervul je? In het algemeen en in het bijzonder als je wilt gaan ondernemen? En als je samen gaat, hoe liggen die rollen dan samen? Welke stukken van het ondernemerschap dekken jullie af, samen. En wat blijft er liggen? Waar zou je een ander voor in moeten ‘huren’?

Ik weet nog, ik had een directieteam van een supermarktorganisatie rond de tafel en ik had ze vooraf gevraagd een korte pitch te houden over zichzelf, rond 3 vragen. Waar ben je goed in; waar ben je nog meer goed in en waar zou je aan willen werken? De één na de ander begon te vertellen waar ze niet goed in waren. Toen ik na de laatste pitch er naar vroeg zei iedereen, niemand uitgezonderd, ‘dat moet een ander maar zeggen’. In Nederland? .. dacht ik. Waar het heel normaal is dat een ander ongevraagd zegt wat hij of zij niet goed aan je vindt? Dat is dan in ieder geval een heel belangrijk verschil met Fransen (uitzonderingen daar gelaten hè).

Communicatie begint dus met communicatie met jezelf. Naar welk deel in jezelf luister je graag? En welk deel is onderbelicht? Welk deel kun je niet zien of horen?

Op deze Facebook pagina en ook op andere sites zie ik mensen veel vragen stellen, vaak over praktische zaken. Kwam er een vraag voorbij zoals ‘ben ik eigenlijk wel geschikt als ondernemer’? Hoe weet ik of ik het kan? Of ik er energie van krijg? Of dat we er samen energie van krijgen?

 

Als ik met mijn cliënten praat, luister ik niet alleen naar wat er gezegd wordt, maar vooral naar wat er niet gezegd wordt. Als ik naar stellen luister, dan let ik vooral op dat wat ze voor elkaar achterhouden. Of dat wat wordt weg gewimpeld. Ik luister naar dat heel grote deel dat niet verteld wordt. Hoe je dat doet? Iedereen kent Villa Felderhof toch nog wel? Organiseer een bijeenkomst waarin twee mensen bij elkaar zitten die elkaar niet of oppervlakkig kennen. En laat ze hun verhaal vertellen, hun droom, hun historie. Maar niet alleen de successen. Ook over de twijfels, de angsten, de vraag ‘en als het nu niet lukt, wat dan?’. Mensen die elkaar niet kennen vertellen in zo’n situatie altijd meer over zichzelf dan in een setting waarin men elkaar kent. Dat is het geheim achter de Villa formule.

 

Als je gaat ondernemen, in Frankrijk en ik wens het je van harte toe dat je slaagt, ga dan in eerste instantie in gesprek met jezelf. Daarna ga je als stel in gesprek met elkaar. Luister vooral door. Stel elkaar vragen, juist over dat deel wat niet als eerste verteld wordt.

 

Dus mijn eerste column gaat over ‘echt naar jezelf en naar elkaar luisteren’. De volgende keer vertel ik meer over communicatie.

Als je een specifieke vraag hebt, voel je vrij om me een PB te sturen, graag.